❗ NAUKA AKORDÓW 🎹 (OD ZERA!) (cz. 1)

★ CZĘŚĆ I: interwały, trójdźwięki, 4 typy akordów, nazewnictwo

Co to są akordy? Określa się tak współbrzmienie co najmniej dwóch różnych dźwięków. Można zatem stwierdzić, że już przez samo bezładne położenie przedramienia na klawiaturze fortepianu wybrzmi nam jakiś akord. Dziś jednak będą interesowały nas tylko trójdźwięki, czyli, jak sama nazwa wskazuje, współbrzmienia oparte na trzech różnych dźwiękach. Można podzielić je na durowe, molowe, zmniejszone i zwiększone.

Pewnie zastanawiasz się jak tworzyć akordy każdego z tych typów – to bardzo proste! Potrzebna Ci będzie znajomość tylko jednego interwału – tercji. Tercje dzielimy na małe (ang. minor third) i wielkie (ang. major third), a ich wielkość mierzymy w półtonach (jest to najmniejsza odległość, jaka występuje pomiędzy dwoma dźwiękami). Wszystko, co musisz wiedzieć, to to, że tercja mała składa się z trzech półtonów, a tercja wielka z czterech. Dysponując tą wiedzą stwórzmy tercję małą od dźwięku C.

tercja mała

A teraz, analogicznie, tercję wielką.

tercja wielka

Jak widzisz, nie ma w tym żadnej filozofii. To właśnie na tych dwóch prostych interwałach opiera się budowa akordów, które określamy jako trójdźwięki. Przejdźmy zatem do ich budowania, zaczynając od trójdźwięku durowego (wesoło brzmiącego), a za podstawę akordu (ang. root) obierzmy dźwięk C. Trójdźwięk durowy składa się kolejno z tercji wielkiej i tercji małej (4 półtony + 3 półtony). Jego struktura prezentuje się w następujący sposób:

Jak zagrać akord durowy?

Z kolei w trójdźwięku molowym (smutno brzmiącym) tercje ułożone są w odwrotnej kolejności; najpierw tercja mała, potem wielka (3 półtony + 4 półtony).

Jak wygląda akord molowy?

Pozostały nam jeszcze trójdźwięki nieużywane już tak często w muzyce popularnej, jak dwa wyżej przedstawione, natomiast ich znajomość może stać się przydatna. Mowa oczywiście o trójdźwięku zmniejszonym złożonym z dwóch tercji małych (3 półtony + 3 półtony)…

Budowa akordu zmniejszonego

…i trójdźwięku zwiększonym złożonym z dwóch tercji wielkich (4 półtony + 4 półtony).

Akord zwiększony składa się z dwóch tercji wielkich

Pewnie zastanawiasz się, w jaki sposób zapisuje się poszczególne akordy. Często można robić to na kilka sposobów (tu również za podstawę obierzmy dźwięk C):

  • akord durowy: C
  • akord molowy: Cm lub C- (USA), c lub cm (Polska)
  • akord zmniejszony: Cdim lub C°
  • akord zwiększony: Caug lub C+

Po przyswojeniu powyższych informacji z pewnością będziesz wiedział, jak grać akordy, i nie będzie to dla Ciebie nic skomplikowanego. Aby wiedzę o akordach wykorzystać w praktyce, wejdź na mój kanał!

Opublikowano
Umieszczono w kategoriach: Teoria